M/S OLLIVER

Stavsnäs

Fartygsfakta

Längd28,1m
Bredd8,1m
Djupgående2,8m
Brutto / Netto105 / 31
Lastkapacitet50 ton
Längd meter fordon23m inkl klaff
Höjd under styrhytt4,5 m
Bredd klaff4m
Fart11
Huvudmaskin2 x Scania DI13
Effekt:
800 hk, 588kW
Hjälpmotor 1Iveco 60 kW
Hjälpmotor 2Mitsubishi 20 kW
Truck kapacitet3 ton
Eluttag däck 3-fasJa
KranHIAB, Radiostyrd
Kapacitet kran5,6 ton
TimmergripJa
SurrningsmaterialFinns ombord
Klaff höjd +/-Vattenyta till 3 meter
SpecialIsgående
FartområdeE
Passagerare6
HemmahamnStavsnäs
KylcontainerJa
Kyl. längd7,6m

Historia

1954Levererad av Åsi-verken som Yxlan till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Stockholm. Trafik Furusund – Yxlan-leden.
1956Omdöpt till Färja 61/194 och flyttas till Blidö – Yxlan-leden.
1956Flyttas till Östanå – Ljuster-leden. Reservfärja.
1957Flyttas till Munsö – Adelsö-leden i Mälaren.
1964Flyttas till Öregrund – Gräsö-leden i Uppland. Är reservfärja även på Munsö – Adelsö-leden.
1975Såld till Waxholms Rederi AB och döps om till OLLIVER.
1990Såld till Sandhamns Sjöservice AB för 800 000 kronor.
1996Såld till Sandhamns Rederi AB för 320 000 kronor. Godstransporter för bl.a. Waxholmsbolaget i Stockholms skärgård.
2012-05-28Ressel Rederi AB
2013-05-29I samband med ett tillägg vid Bunkviks brygga, Nämdö backar man på grund vid Getholmen, Ekholmen kl. 13.20 sedan problem med reverseringen uppstått. Man sitter väldigt lätt och dras loss av Lote kl. 17.00 och bogseras därefter till Stavsnäs. Queen möter upp på Nämdöfjärden och hjälper till att lyfta klaffen på Olliver så att man kan lägga till. Ankommer Stavsnäs kl. 20.15. Bogseras två dagar senare till Tenö varv av bogserbåten Tug för att reparera en skadad skädda samt se över reverseringen.
2015-06-22I samband med ett tillägg i Stavsnäs, Värmdö kl. 15.30 så drabbas man av ett tekniskt fel och kör in med klaffen i taxibåten Gripens babordssida och slår ut fönstren i aktersalongen och orsakar lättare plåtskador utmed sidan. Fartyget ådrar sig inga skador.
2024-03-15Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Tenö Varv AB, Vaxholm.

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

Sjöstadstrafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table


						

EMELIE-trafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table.

 

Kalmarsundstrafiken

Trafikinformation/Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table