M/S OLLIVER

Stavsnäs

Fartygsfakta

Längd28,1m
Bredd8,1m
Djupgående2,8m
Brutto / Netto105 / 31
Lastkapacitet50 ton
Längd meter fordon23m inkl klaff
Höjd under styrhytt4,5 m
Bredd klaff4m
Fart11
HuvudmaskinScania D14
HuvudmaskinScania
Hjälpmotor 1Iveco 60 kW
Hjälpmotor 2Mitsubishi 20 kW
Truck kapacitet3 ton
Eluttag däck 3-fasJa
KranHIAB, Radiostyrd
Kapacitet kran5,6 ton
TimmergripJa
SurrningsmaterialFinns ombord
Klaff höjd +/-Vattenyta till 3 meter
SpecialIsgående
FartområdeE
Passagerare5
HemmahamnStavsnäs
Kylcontainer2st lösa
Kyl. längd7,6m

Historia

1954Levererad av Åsi-verken som Yxlan till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Stockholm. Trafik Furusund – Yxlan-leden.
1956Omdöpt till Färja 61/194 och flyttas till Blidö – Yxlan-leden.
1956Flyttas till Östanå – Ljuster-leden. Reservfärja.
1957Flyttas till Munsö – Adelsö-leden i Mälaren.
1964Flyttas till Öregrund – Gräsö-leden i Uppland. Är reservfärja även på Munsö – Adelsö-leden.
1975Såld till Waxholms Rederi AB och döps om till OLLIVER.
1990Såld till Sandhamns Sjöservice AB för 800 000 kronor.
1996Såld till Sandhamns Rederi AB för 320 000 kronor. Godstransporter för bl.a. Waxholmsbolaget i Stockholms skärgård.
2012-05-28Ressel Rederi AB

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

Sjöstadstrafiken

Röda dagar​ / Public holidays

Julafton, Nyårsafton samt Midsommarafton trafikeras som helg. /
Christmas Eve, New Year’s Eve and Midsummer Eve are operated as weekends.

EMELIE-trafiken

Extraturer under loven / Extra routes during the school holidays

v9: 27 feb – 3 mars /
week 9: 27 Feb – 3 March