M/S LOTTEN

Stockholm Stad

Fartygsfakta

Byggd1979
VarvParkano OY, Parkano, Finland
Varvsnummer175
Registernr15515
FartygstypMotorfärja
MaterialStål
SignalSIWT
Längd19,92 meter
Bredd6,86 meter
Djupgående1,6 meter
Brt / Nrt49 / 14
Maskineri2 x Deutz 1013
Effekt255 hk, 187 kW
Toppfart7 knop
Kapacitet120 passagerare

Historia

1979Levererad av Parkano OY som Kairala, linfärja 103. Trafik i Kemi, Finland
?Såld till Kaj Ohlin, Nådendal, Finland.
2002-03Såld till Hans-Ingvar Möller, Stockholm för 1,5 milj FIM och omdöpt till Hammarby Sjöstad I. Ombyggd vid Högmarsö varv, Furusund. Ny överbyggnad. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Deutz 1013, 255 hk, 187 kW, installeras.
2002-07-15Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm för 4,0 milj SEK och omdöpt till Lotten av Hammarby Sjöstad. Trafik i Hammarbykanalen, traden Lumakajen – Barnängen. Bemanningen sköts av Blidösundsbolaget AB.
2005-01-01Upplagd då trafiken över Hammarbykanalen övertas av Emelie av Hammarby Sjöstad.
2005-05-23Såld till Ressel Consulting AB, Stockholm. Bemanningen övergår till Transatlantic Hornet AB. Åter i trafik i Hammarbykanalen, traden Lumakajen – Barnängen.
2005Ressel Consulting AB byter namn till Ressel Rederi AB, Stockholm.
2005-08-02Assisterar Emelie av Hammarby Sjöstad och bogserar henne till kaj då hon fått stopp i maskin efter ett elfel och blivit liggandes mitt i Hammarbykanalen.
2006-12 Ressel Rederi AB byter namn till Ressel Invest AB, Stockholm.

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

Sjöstadstrafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table

EMELIE-trafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table

 

Kalmarsundstrafiken

Trafikinformation/Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table