M/S EMELIE II

av Hammarby Sjöstad

Fartygsfakta

Byggd1967
VarvGdanska Stocznia Rzeczna, Pleniewo, Gdansk, Polen
VarvsnummerB070 / 8
Registernr17574
FartygstypMotorfartyg
MaterialStål
IMO nummer
SignalSGCM
SysterfartygCelina, Magda, Lucyna, Jagna, Maryna, Justyna, Olga, Regina, Irmina
Teknisk dataVid byggnationIdag
Längd öa20,49 meter21,58 meter
Största bredd5,82 meter5,82 meter
Djupgående1,65 meter
Brt/Nrt
Maskineri1 x Puckich Zakladów Mech1 x Volvo Penta D9 MH
Effekt120 hk, 88 kW355 hk, 261 kW
Toppfart8 knop
Kapacitet200 passagerare180 passagerare

Historia

1967Levererad av Gdanska Stocznia Rzeczna som Balbina till P.P. Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik mellan kryssningsfartygen i Swinoujscie och hamnen i Szczecin.
1992Såld till Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin.
1996Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 41-HA, 145 hk, 107 kW, installeras.
?Såld till Morska Stocznia Romontowa Gryfia SA, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin.
2017-06-01Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Viking av Hammarby Sjöstad. Hemort Stockholm. Ombyggd vid PTS Ltd., Szczecin, Polen. Bland annat byggs fören om för stävtillägg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9 MH, 355 hk, 261 kW, installeras.
2017-09-21Omdöpt till Emelie II av Hammarby Sjöstad.
2018-06-28Sjösatt vid PTS Ltd., Szczecin efter ombyggnaden.
2018-11-01Lämnar Szczecin kl. 08.40 under bogsering av polska bogserbåten Serwal för färd mot Tenö varv AB, Vaxholm, dit man anländer 4 november kl. 14.05.
2019-03-11Insatt i trafik på traden Hammarby Sjöstad – Masthamnen – Allmänna gränd – Nybroplan.

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

Sjöstadstrafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table


						

EMELIE-trafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table