1967 | Levererad av Gdanska Stocznia Rzeczna som Balbina till P.P. Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik mellan kryssningsfartygen i Swinoujscie och hamnen i Szczecin. |
1992 | Såld till Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin. |
1996 | Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 41-HA, 145 hk, 107 kW, installeras. |
? | Såld till Morska Stocznia Romontowa Gryfia SA, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin. |
2017-06-01 | Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Viking av Hammarby Sjöstad. Hemort Stockholm. Ombyggd vid PTS Ltd., Szczecin, Polen. Bland annat byggs fören om för stävtillägg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9 MH, 355 hk, 261 kW, installeras. |
2017-09-21 | Omdöpt till Emelie II av Hammarby Sjöstad. |
2018-06-28 | Sjösatt vid PTS Ltd., Szczecin efter ombyggnaden. |
2018-11-01 | Lämnar Szczecin kl. 08.40 under bogsering av polska bogserbåten Serwal för färd mot Tenö varv AB, Vaxholm, dit man anländer 4 november kl. 14.05. |
2019-03-11 | Insatt i trafik på traden Hammarby Sjöstad – Masthamnen – Allmänna gränd – Nybroplan. |