M/S EMELIE

av Hammarby Sjöstad

Fartygsfakta

Byggd / Varv1931
H.Christensens Staalskipsverft, Marstal Dk, ombyggd 2010, 2014
Varvsnummer44
SignalSFCG
Signal som danskt fartygOWBG
Längd över allt i m25,3 m
Bredd7,1 m
Djupgående2,4 m
Brutto/netto119/19
Fart10 knop
HuvudmaskinVolvo Penta D12
287 hk. 211 kW
HjälpmotorVolvo Penta D3
Genset
Eluttag däck 3-fasJa
Klaff höjd +/- i meterVattenytan till däck 1.50 m, +/- 0.30 m
SkrovStål
FartområdeE
Passagerare max200, Sittplatser på soldäck
HemmahamnStockholm
InformationI trafik Sjöstaden-Masthamnen-Djurgården- Nybroviken

Historia

1931Levererad av H. C. Christensens Staalskibsværft som Vemmenæs till A/S Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart (K.H. Friss), Rudkøbing, Danmark. Trafik som bilfärja på leden Rudkøbing – Vemmenæs.
1947-11Kolliderar med m/s Johanne utanför Rudkøbing.
1953Såld till D/S Smaalandshavet A/S, Bandholm, Danmark och omdöpt till Femøsund. Ny huvudmaskin, av fabrikat Völund, installeras. Trafik på leden Bandhamn – Askø – Fejø – Femø.
1963Såld till Allan och Åke Harrysson, Lysekil och omdöpt till Gullmarsfärjan II.
1964Reservfärja på leden Lysekil – Skaftö.
1965Ombyggd vid Fisketångens Slip. Den stora överbyggnaden tas bort för att ge plats för fler bilar.
1965-05-11Insatt i trafik på leden Lysekil – Skaftö efter att ombyggnaden är klar.
1970Såld till HB Skärgårdstrafik, Lysekil för 65.000 SEK.
1974Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 120A, 367 hk, 270 kW, installeras.
1975-07-01Såld till Lysekils kommun, Lysekil.
1987Ombyggd för 1,7 milj SEK. Ny styrhytt och ny inredning.
1991-01-22Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 240.000 SEK och omdöpt till Ängsholmen.
1991-03-01Lämnar kl. 14.15 Lysekil för färd mot Stockholm.
1991Ombyggd med bl.a. en passagerarsalong på det fd. bildäcket.
1991-05-09Insatt i trafik på traden Stockholm – Fjäderholmarna.
1998-05Såld Stockholms Flottservice AB, Stockholm och omdöpt till Tivoliexpressen. Trafik mellan Slussen och Gröna Lund.
2000-03-07Såld Ressel Consulting AB, Stockholm. Inofficiellt omdöpt till Event Express. Charterbåt i Stockholm.
2000-06-02Trafik för US Navy under PFF-övningen BALTOPS 2000 mellan den 2 och 7 juni.
2000-09Ombyggd vid Rindö Marine AB, Rindö. Anpassad för passagerartrafik.
2000-12-01Omdöpt till Emelie av Hammarby Sjöstad. Trafik på traden Barnängen – Luma, Hammarby Sjöstad. Bemannas av Blidösundsbolaget AB.
2002-07-27Flyttad till traden Nybroviken – Hammarby Sjöstad.
2003Traden ändrad till Nybroviken – Nacka Strand – Lidingö – Värtahamnen.
2003-05Flyttad till traden Nybroviken – Allmäna gränd – Saltsjökvarn – Hammarby Sjöstad. Bemanning återgår till Ressel Consulting AB.
2004-12Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D12, 287 hk, 211 kW, installeras vid Rindö Marine AB, Rindö.
2005-01-01Insatt i trafik på traden Barnängen – Luma, Hammarby Sjöstad. Drift och bemanning övergår till B&N Hornet AB.
2005-03-07Ett hål i skrovet uppkommer vid trafik i Hammarbykanalen. Ersätts av m/s Lotten.
2005-03-08Körs med assistans av bogserbåt till Rindö Marine, Vaxholm för plåtbyten.
2005-03-11Åter i trafik.
2005-05-25Flyttas åter till traden Sjöbussbryggan/Barnängsbryggan – Saltsjökvarn – Allmänna Gränd – Nybroviken.
2005Ressel Consulting AB byter namn till Ressel Rederi AB, Stockholm.
2005-08-02Vid färd mellan Nybroviken och Hammarby Sjöstad får man stopp i maskin. Fartyget driver därefter först in i minst två förtöjda båtar för att sedan bli liggandes mitt i Hammarbykanalen. Assisteras och bogseras av Lotten av Hammarby Sjöstad in till Barnängen på Södermalmssidan där passagerarna kan gå av. Maskinstoppet beror på ett programfel i Volvo Pentas styrdator, vilket senare åtgärdas.
2006-12Ressel Rederi AB byter namn till Ressel Invest AB, Stockholm.
2009-12-15Under resa från Stockholm till Simrishamn inför en ombyggnad får man i höjd med Utklippan, Hanöbukten problem i den grova sjön sedan man tagit in vatten som sköljer upp på däck. Man anropar Sjöräddningscentralen som sätter en helikopter i utökad beredskap samt skickar Rescue Michano och KBV 290 mot platsen. Kl. 18.10 anländer Rescue Michano och assisterar Emelie in mot Karlskrona. För att få den sydvästliga sjön akterifrån går man in vid Danaflöt och rundar Senoren. Kl. 20.20 ankommer man Karlskrona. Skadorna är förutom vatteninträngningen en intryckt ruta på en frontdörr.
2010Ombyggd vid Marincenter Syd AB, Simrishamn. Omfattande ombyggnad med ny överbyggnad och styrhytt.
2010-05-13Åter i trafik på traden Hammarby Sjöstad – Saltsjökvarn – Allmänna Gränd – Nybroviken.
2014Ombyggd vid Marincenter Syd AB, Simrishamn. Vinterbonas för vintertrafik.
2019-07-01Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm.

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

Sjöstadstrafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table


						

EMELIE-trafiken

Trafikinformation / Traffic information

Trafikerar enligt tidtabell/Traffic according to time table.

NOTERA: Ingen EMELIE-trafik den 31 dec 2024 – 01 jan 2025.

NOTE: No EMELIE-traffic during dec 31th 2024 – jan 01th 2025.