M/S QUEEN
STAVSNÄS
Fartygsfakta
Längd | 30,1m |
Bredd | 8,9m |
Djupgående | 2,5 |
Brutto / Netto | 153 / 57 |
Lastkapacitet | 50 ton |
Längd meter fordon | 17 personbilar a 5m eller 6 personbilar a 5m |
Höjd under styrhytt | 4,0 m |
Bredd klaff | 3,6 |
Fart | 11 knop |
Huvudmaskin | Volvo Penta D16, 478 kW |
Hjälpmotor 1 | IVECO 60 kW |
Hjälpmotor 2 | IVECO 60 kW |
Truck kapacitet | 3 ton |
Eluttag däck 3-fas | Ja |
Kran | Phalfinger, Radiostyrd |
Kapacitet kran | 5,6 ton |
Timmergrip | Ja |
Surrningsmaterial | Finns ombord |
Klaff höjd +/- | Vattenyta till 3 meter |
Special | Isgående |
Fartområde | E |
Passagerare | 12 |
Hemmahamn | Stavsnäs |
Kylcontainer | 2st lösa |
Kyl. längd | 7,26m / container |
Kyl. bredd | 2,49m / container |
Kyl. höjd | 2,24m invändigt |
Kyl. yta | 18 kvm / container |
Historik
1959 – Levererad av Ulstein mekaniska verkstad som Foldereid till Ragnar Braekkan, Namsos, Norge. Byggnadskostnad 350.000 NOK. Norsk signal JXGL. Trafik på traden Kongsmoen – Teplingen.
1967 – Insatt i trafik på traden Bjørnås – Teplingen.
1969-11 – Övertagen av Namdalens Trafikkselskap, Namsos. Trafik på traden Kjerstivika – Seierstad – Saltnes.
1970 – Uthyrd till Satavangerske Dampskibsselskap.
1971 – Ombyggd vid J. Drage A/S, Rognan. Bogpropeller installerad.
1989 – Uppgraderad och förstärkt för transport av tunga fordon med axeltryck upp till 10 ton. Trafik på traden Ölhammeren – Seierstad.
1992 – Tas ur trafik och läggs upp samt utbjuds för försäljning.
1993-07 – Såld till Nordic Open AB, Mariehamn, Åland för 550.000 NOK och omdöpt till My. Finsl signal OJGK.
1998 – Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 600.000 SEK och omdöpt till Queen. Godstrafik i Stockholms skärgård för Vaxholmsbolaget.
1999-01-28 – Döpt vid en cermoni vid Museikajen, Stockholm.
1999-11 – Ombyggd av Ullmek i Säbyviken med bland annat installation av en ny klaff i fören samt en hydralisk kran.
2000-04 – Installation av en kylcontainer görs av Ullmek vid Säbyviken.
2005-01 – Reservfärja till Ornö Sjötrafik AB, Ornö under Ornö Kurirs varvsbesök på Skillinge Marin AB. Stillaliggande vid Hässelmara, Ornö.
2009-03-31 – Såld till Ressel Invest AB, Stockholm. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Waxholmsbolaget.