M/S OLLIVER
STAVSNÄS
Fartygsfakta
Längd | 28,1m |
Bredd | 8,1m |
Djupgående | 2,8m |
Brutto / Netto | 105 / 31 |
Lastkapacitet | 50 ton |
Längd meter fordon | 23m inkl klaff |
Höjd under styrhytt | 4,5 m |
Bredd klaff | 4m |
Fart | 11 |
Huvudmaskin | Scania D14 |
Huvudmaskin | Scania |
Hjälpmotor 1 | Iveco 60 kW |
Hjälpmotor 2 | Mitsubishi 20 kW |
Truck kapacitet | 3 ton |
Eluttag däck 3-fas | Ja |
Kran | HIAB, Radiostyrd |
Kapacitet kran | 5,6 ton |
Timmergrip | Ja |
Surrningsmaterial | Finns ombord |
Klaff höjd +/- | Vattenyta till 3 meter |
Special | Isgående |
Fartområde | E |
Passagerare | 5 |
Hemmahamn | Stavsnäs |
Kylcontainer | 2st lösa |
Kyl. längd | 7,6m |
Kyl. bredd | 5,2m |
Kyl. höjd | 3,0m invändigt |
Kyl. yta | 39,7 kvm / container |
Historik
1954 – Levererad av Åsi-verken som Yxlan till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Stockholm. Trafik Furusund – Yxlan-leden.
1956 – Omdöpt till Färja 61/194 och flyttas till Blidö – Yxlan-leden.
1956 – Flyttas till Östanå – Ljuster-leden. Reservfärja.
1957 – Flyttas till Munsö – Adelsö-leden i Mälaren.
1964 – Flyttas till Öregrund – Gräsö-leden i Uppland. Är reservfärja även på Munsö – Adelsö-leden.
1975 – Såld till Waxholms Rederi AB och döps om till OLLIVER.
1990 – Såld till Sandhamns Sjöservice AB för 800 000 kronor.
1996 – Såld till Sandhamns Rederi AB för 320 000 kronor. Godstransporter för bl.a. Waxholmsbolaget i Stockholms skärgård.
2012-05-28 – Ressel Rederi AB
Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!
[rev_slider olliver-instagram]