M/S LOTE
STAVSNÄS
Fartygsfakta
Längd | 31,4 |
Bredd | 8,6 |
Djupgående | 2,7 |
Brutto/Netto | 294/122 |
Lastkapacitet | 50 ton |
Lastdäck Längd | 18,5m exkl. klaff |
Lastdäck Bredd | 6,2<8,0m |
Höjd under styrhytt | 4,5m |
Bredd klaff | 3,5m |
Fart | 11 knop |
Huvudmaskin | 2x Scania D12 800hk |
Hjälpmotor 1 | Iveco, 8065M 12 |
Hjälpmotor 2 | Hartz Diesel |
Truck Kapacitet | 3 Ton |
Eluttag däck 3-fas | Ja |
Surrningsmaterial | Finns ombord |
Klaff Höjd +/- | Vatten ytan till 3 meter |
Special | Ej isgång |
Fartområde | E |
Max Passagerare | 20 |
Hemmahamn | Stavsnäs |
Kylcontainer | Ja |
Kyl. Längd | 11,6m |
Kyl. Bredd | 4,1m |
Kyl. Höjd | 2,3m invändigt |
Kyl. Yta | 49,0 kvm |
Historik
1965-06-20 – Levererad av Ulstein mekaniska verkstad som Lote till Fylkesbåtene i Sogn og Fjordane A/S, Bergen, Norge. Norsk signal LGMK. Döps av Aslaug Bollan. Trafik på traden Kaupanger – Årdalstangen.
1966 – Insatt i trafik på traden Solvorn – Ornes – Årdalstangen.
1969 – Insatt i trafik på traden Anda – Lote.
1972 – Insatt i trafik på traden Haukå – Bjørnset.
1987 – Insatt i trafik på traden Dale – Eikenes.
1991 – Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DN 11, 416 hk, 306 kW, installerade.
1991 – Insatt i trafik på traden Dale – Eikenes – Standnes.
1993 – Ombyggd. Överbyggnaden höjs för att få bättre frihöjd på bildäck, därtill tillkommer en passagerarsalong på övre däck.
2001 – Övergår till att vara reservfärja.
2002-11-11 – Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 1,0 milj NOK. Godstrafik i Stockholms skärgård för Vaxholmsbolaget.
2003-04 – Ombyggd av Ullmek med en ny klaff vid fören.
2004 – Skrovet målas rött.
2006 – Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12 59 M08P, 800 hk, 588 kW installeras av Ullmek.
2009-03-31 – Såld till Ressel Rederi AB, Trelleborg för 3,5 milj SEK. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Vaxholmsbolaget.
2010-10-19 – Vid anlöp av Löka brygga, Möja kl. 09.55 under en godstur hamnar man fel i den hårda sydliga vinden och driver in på det grunda området invid bryggan och skadar babords propeller. Går för egen maskin till Stavsnäs där omlastning till Queen sker. Queen ersätter i godstrafiken i väntan på reparation vid Tenö varv AB.