M/S EMELIE av Hby Sjöstad

Fartygsfakta

Byggd

1931

Varv

H. C. Christensens Staalskibsværft, Marstal, Danmark

Varvsnummer

44

Registernr

10407

Fartygstyp

Motorfärja

Material

Stål

IMO nummer

Signal

SFCG

Systerfartyg

Teknisk data

Vid byggnation

Idag

Längd öa

23,22 meter

25,24 meter

Största bredd

6,78 meter

7,06 meter

Djupgående

2,07 meter

1,78 meter

Brt/Nrt

66/19

Maskineri

1 x Volvo Penta D12

Effekt

195 hk, 143 kW

287 hk, 211 kW

Toppfart

10 knop

Kapacitet

200 passagerare

Historik

1931 Levererad av H. C. Christensens Staalskibsværft som Vemmenæs till A/S Rudkøbing-Vemmenæs Færgefart (K.H. Friss), Rudkøbing, Danmark. Trafik som bilfärja på leden Rudkøbing – Vemmenæs.
  1947-11 Kolliderar med m/s Johanne utanför Rudkøbing.
  1953 Såld till D/S Smaalandshavet A/S, Bandholm, Danmark och omdöpt till Femøsund. Ny huvudmaskin, av fabrikat Völund, installeras. Trafik på leden Bandhamn – Askø – Fejø – Femø.
  1963 Såld till Allan och Åke Harrysson, Lysekil och omdöpt till Gullmarsfärjan II.
  1964 Reservfärja på leden Lysekil – Skaftö.
  1965 Ombyggd vid Fisketångens Slip. Den stora överbyggnaden tas bort för att ge plats för fler bilar.
  1965-05-11 Insatt i trafik på leden Lysekil – Skaftö efter att ombyggnaden är klar.
  1970 Såld till HB Skärgårdstrafik, Lysekil för 65.000 SEK.
  1974 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 120A, 367 hk, 270 kW, installeras.
  1975-07-01 Såld till Lysekils kommun, Lysekil.
  1987 Ombyggd för 1,7 milj SEK. Ny styrhytt och ny inredning.
  1991-01-22 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 240.000 SEK och omdöpt till Ängsholmen.
  1991-03-01 Lämnar kl. 14.15 Lysekil för färd mot Stockholm.
  1991 Ombyggd med bl.a. en passagerarsalong på det fd. bildäcket.
  1991-05-09 Insatt i trafik på traden Stockholm – Fjäderholmarna.
  1998-05 Såld Stockholms Flottservice AB, Stockholm och omdöpt till Tivoliexpressen. Trafik mellan Slussen och Gröna Lund.
  2000-03-07 Såld Ressel Consulting AB, Stockholm. Inofficiellt omdöpt till Event Express. Charterbåt i Stockholm.
  2000-06-02 Trafik för US Navy under PFF-övningen BALTOPS 2000 mellan den 2 och 7 juni.
  2000-09 Ombyggd vid Rindö Marine AB, Rindö. Anpassad för passagerartrafik.
  2000-12-01 Omdöpt till Emelie av Hammarby Sjöstad. Trafik på traden Barnängen – Luma, Hammarby Sjöstad. Bemannas av Blidösundsbolaget AB.
  2002-07-27 Flyttad till traden Nybroviken – Hammarby Sjöstad.
  2003 Traden ändrad till Nybroviken – Nacka Strand – Lidingö – Värtahamnen.
  2003-05 Flyttad till traden Nybroviken – Allmäna gränd – Saltsjökvarn – Hammarby Sjöstad. Bemanning återgår till Ressel Consulting AB.
  2004-12 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D12, 287 hk, 211 kW, installeras vid Rindö Marine AB, Rindö.
  2005-01-01 Insatt i trafik på traden Barnängen – Luma, Hammarby Sjöstad. Drift och bemanning övergår till B&N Hornet AB.
  2005-03-07 Ett hål i skrovet uppkommer vid trafik i Hammarbykanalen. Ersätts av m/s Lotten.
  2005-03-08 Körs med assistans av bogserbåt till Rindö Marine, Vaxholm för plåtbyten.
  2005-03-11 Åter i trafik.
  2005-05-25 Flyttas åter till traden Sjöbussbryggan/Barnängsbryggan – Saltsjökvarn – Allmänna Gränd – Nybroviken.
  2005 Ressel Consulting AB byter namn till Ressel Rederi AB, Stockholm.
  2005-08-02 Vid färd mellan Nybroviken och Hammarby Sjöstad får man stopp i maskin. Fartyget driver därefter först in i minst två förtöjda båtar för att sedan bli liggandes mitt i Hammarbykanalen. Assisteras och bogseras av Lotten av Hammarby Sjöstad in till Barnängen på Södermalmssidan där passagerarna kan gå av. Maskinstoppet beror på ett programfel i Volvo Pentas styrdator, vilket senare åtgärdas.
  2006-12 Ressel Rederi AB byter namn till Ressel Invest AB, Stockholm.
  2009-12-15 Under resa från Stockholm till Simrishamn inför en ombyggnad får man i höjd med Utklippan, Hanöbukten problem i den grova sjön sedan man tagit in vatten som sköljer upp på däck. Man anropar Sjöräddningscentralen som sätter en helikopter i utökad beredskap samt skickar Rescue Michano och KBV 290 mot platsen. Kl. 18.10 anländer Rescue Michano och assisterar Emelie in mot Karlskrona. För att få den sydvästliga sjön akterifrån går man in vid Danaflöt och rundar Senoren. Kl. 20.20 ankommer man Karlskrona. Skadorna är förutom vatteninträngningen en intryckt ruta på en frontdörr.
  2010 Ombyggd vid Marincenter Syd AB, Simrishamn. Omfattande ombyggnad med ny överbyggnad och styrhytt.
  2010-05-13 Åter i trafik på traden Hammarby Sjöstad – Saltsjökvarn – Allmänna Gränd – Nybroviken.
  2014 Ombyggd vid Marincenter Syd AB, Simrishamn. Vinterbonas för vintertrafik.
Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!