M/S EMELIE II av Hby Sjöstad

Fartygsfakta

Byggd

1967

Varv

Gdanska Stocznia Rzeczna, Pleniewo, Gdansk, Polen

Varvsnummer

B070 / 8

Registernr

17574

Fartygstyp

Motorfartyg

Material

Stål

IMO nummer

Signal

SGCM

Systerfartyg

Celina, Magda, Lucyna, Jagna, Maryna, Justyna, Olga, Regina, Irmina

Teknisk data

Vid byggnation

Idag

Längd öa

20,49 meter

21,58 meter

Största bredd

5,82 meter

5,82 meter

Djupgående

1,65 meter

Brt/Nrt

Maskineri

1 x Puckich Zakladów Mech

1 x Volvo Penta D9 MH

Effekt

120 hk, 88 kW

355 hk, 261 kW

Toppfart

8 knop

Kapacitet

200 passagerare

180 passagerare

Historik

1967 Levererad av Gdanska Stocznia Rzeczna som Balbina till P.P. Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik mellan kryssningsfartygen i Swinoujscie och hamnen i Szczecin.
1992 Såld till Zegluga Szczecinska, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin.
1996 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 41-HA, 145 hk, 107 kW, installeras.
? Såld till Morska Stocznia Romontowa Gryfia SA, Szczecin, Polen. Trafik som personalbåt för Gryfia Shipyard i Szczecin.
2017-06-01 Såld till Ressel Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Viking av Hammarby Sjöstad. Hemort Stockholm. Ombyggd vid PTS Ltd., Szczecin, Polen. Bland annat byggs fören om för stävtillägg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D9 MH, 355 hk, 261 kW, installeras.
2017-09-21 Omdöpt till Emelie II av Hammarby Sjöstad.
2018-06-28 Sjösatt vid PTS Ltd., Szczecin efter ombyggnaden.
2018-11-01 Lämnar Szczecin kl. 08.40 under bogsering av polska bogserbåten Serwal för färd mot Tenö varv AB, Vaxholm, dit man anländer 4 november kl. 14.05.
2019-03-11 Insatt i trafik på traden Hammarby Sjöstad – Masthamnen – Allmänna gränd – Nybroplan.
Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!