M/S LOTTEN

Stockholms Stad

Fartygsfakta

Byggd 1979
Varv Parkano OY, Parkano, Finland
Varvsnummer 175
Registernr 15515
Fartygstyp Motorfärja
Material Stål
Signal SIWT
Längd 19,92 meter
Bredd 6,86 meter
Djupgående 1,6 meter
Brt / Nrt 49 / 14
Maskineri 2 x Deutz 1013
Effekt 255 hk, 187 kW
Toppfart 7 knop
Kapacitet 120 passagerare

Historik

1979 – Levererad av Parkano OY som Kairala, linfärja 103. Trafik i Kemi, Finland

? – Såld till Kaj Ohlin, Nådendal, Finland.

2002-03 – Såld till Hans-Ingvar Möller, Stockholm för 1,5 milj FIM och omdöpt till Hammarby Sjöstad I. Ombyggd vid Högmarsö varv, Furusund. Ny överbyggnad. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Deutz 1013, 255 hk, 187 kW, installeras.

2002-07-15 – Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm för 4,0 milj SEK och omdöpt till Lotten av Hammarby Sjöstad. Trafik i Hammarbykanalen, traden Lumakajen – Barnängen. Bemanningen sköts av Blidösundsbolaget AB.

2005-01-01 – Upplagd då trafiken över Hammarbykanalen övertas av Emelie av Hammarby Sjöstad.

2005-05-23 – Såld till Ressel Consulting AB, Stockholm. Bemanningen övergår till Transatlantic Hornet AB. Åter i trafik i Hammarbykanalen, traden Lumakajen – Barnängen.

2005 – Ressel Consulting AB byter namn till Ressel Rederi AB, Stockholm.

2005-08-02 – Assisterar Emelie av Hammarby Sjöstad och bogserar henne till kaj då hon fått stopp i maskin efter ett elfel och blivit liggandes mitt i Hammarbykanalen.

2006-12 – Ressel Rederi AB byter namn till Ressel Invest AB, Stockholm.

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

instagram

Följ M/S Silverö och besättningen med bilder från deras resor runtom i skärgården!

Följ oss!