M/S OLLIVER

STAVSNÄS

Fartygsfakta

Längd 28,1m
Bredd 8,1m
Djupgående 2,8m
Brutto / Netto 105 / 31
Lastkapacitet 50 ton
Längd meter fordon 23m inkl klaff
Höjd under styrhytt 4,5 m
Bredd klaff 4m
Fart 11
Huvudmaskin Scania D14
Huvudmaskin Scania
Hjälpmotor 1 Iveco 60 kW
Hjälpmotor 2 Mitsubishi 20 kW
Truck kapacitet 3 ton
Eluttag däck 3-fas Ja
Kran HIAB, Radiostyrd
Kapacitet kran 5,6 ton
Timmergrip Ja
Surrningsmaterial Finns ombord
Klaff höjd +/- Vattenyta till 3 meter
Special Isgående
Fartområde E
Passagerare 5
Hemmahamn Stavsnäs
Kylcontainer 2st lösa
Kyl. längd 7,6m
Kyl. bredd 5,2m
Kyl. höjd 3,0m invändigt
Kyl. yta 39,7 kvm / container

Historik

1954 – Levererad av Åsi-verken som Yxlan till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i Stockholm. Trafik Furusund – Yxlan-leden.

1956 – Omdöpt till Färja 61/194 och flyttas till Blidö – Yxlan-leden.

1956 – Flyttas till Östanå – Ljuster-leden. Reservfärja.

1957 – Flyttas till Munsö – Adelsö-leden i Mälaren.

1964 – Flyttas till Öregrund – Gräsö-leden i Uppland. Är reservfärja även på Munsö – Adelsö-leden.

1975 – Såld till Waxholms Rederi AB och döps om till OLLIVER.

1990 – Såld till Sandhamns Sjöservice AB för 800 000 kronor.

1996 – Såld till Sandhamns Rederi AB för 320 000 kronor. Godstransporter för bl.a. Waxholmsbolaget i Stockholms skärgård.

2012-05-28 – Ressel Rederi AB

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

instagram

Följ M/S Silverö och besättningen med bilder från deras resor runtom i skärgården!

Följ oss!