M/S LOTE

STAVSNÄS

Fartygsfakta

Längd 31,4
Bredd 8,6
Djupgående 2,7
Brutto/Netto 294/122
Lastkapacitet 50 ton
Lastdäck Längd 18,5m exkl. klaff
Lastdäck Bredd 6,2<8,0m
Höjd under styrhytt 4,5m
Bredd klaff 3,5m
Fart 11 knop
Huvudmaskin 2x Scania D12 800hk
Hjälpmotor 1 Iveco, 8065M 12
Hjälpmotor 2 Hartz Diesel
Truck Kapacitet 3 Ton
Eluttag däck 3-fas Ja
Surrningsmaterial Finns ombord
Klaff Höjd +/- Vatten ytan till 3 meter
Special Ej isgång
Fartområde E
Max Passagerare 20
Hemmahamn Stavsnäs
Kylcontainer Ja
Kyl. Längd 11,6m
Kyl. Bredd 4,1m
Kyl. Höjd 2,3m invändigt
Kyl. Yta 49,0 kvm

Historik

1965-06-20 – Levererad av Ulstein mekaniska verkstad som Lote till Fylkesbåtene i Sogn og Fjordane A/S, Bergen, Norge. Norsk signal LGMK. Döps av Aslaug Bollan. Trafik på traden Kaupanger – Årdalstangen.

1966 – Insatt i trafik på traden Solvorn – Ornes – Årdalstangen.

1969 – Insatt i trafik på traden Anda – Lote.

1972 – Insatt i trafik på traden Haukå – Bjørnset.

1987 – Insatt i trafik på traden Dale – Eikenes.

1991 – Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DN 11, 416 hk, 306 kW, installerade.

1991 – Insatt i trafik på traden Dale – Eikenes – Standnes.

1993 – Ombyggd. Överbyggnaden höjs för att få bättre frihöjd på bildäck, därtill tillkommer en passagerarsalong på övre däck.

2001 – Övergår till att vara reservfärja.

2002-11-11 – Såld till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB, Stavsnäs för 1,0 milj NOK. Godstrafik i Stockholms skärgård för Vaxholmsbolaget.

2003-04 – Ombyggd av Ullmek med en ny klaff vid fören.

2004 – Skrovet målas rött.

2006 – Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI12 59 M08P, 800 hk, 588 kW installeras av Ullmek.

2009-03-31 – Såld till Ressel Rederi AB, Trelleborg för 3,5 milj SEK. Fortsatt godstrafik i Stockholms skärgård för Vaxholmsbolaget.

2010-10-19 – Vid anlöp av Löka brygga, Möja kl. 09.55 under en godstur hamnar man fel i den hårda sydliga vinden och driver in på det grunda området invid bryggan och skadar babords propeller. Går för egen maskin till Stavsnäs där omlastning till Queen sker. Queen ersätter i godstrafiken i väntan på reparation vid Tenö varv AB.

Tack till skargardsbatar.se för fartygsfakta och historik!

instagram

Följ M/S Silverö och besättningen med bilder från deras resor runtom i skärgården!

Följ oss!